viernes, 11 de enero de 2019

Seminario "El habla de Fonz. Aragonés Ribagorzano"


El 24 de noviembre, en el Zentro Aragonés de Barzelona, Manuel Marqués mos va ufrir un seminario sobre el charrar del suyo llugar, Fonz. Con uns 1000 habitans, Fonz ye una de las comunidaz an la lluenga aragonesa ye més viva autualmén. Marqués va descrivir el suyo contesto sozial y istorico, y va charrar de l’uso que se i da a l’aragonés: per exemplo, que se charra muito en es comerzios u en la carrera, pero que con el medico u en el banco se gosa empllegar el castellán.

Maguer ofizialmén ye de la Zinca Meya y tiene més relazión economica con el Somontano, Fonz ye parti de la curiosa comarca llinguistica de la Ribagorza, an conviven aragonés, catalán, y una serie de charrars de transizión. L’aragonés de Fonz empllega muitas de las formas parellanas al catalán que s’alcuentran en el ribagorzán, con la caida de -r final (dixá, mullé) u la palatalizazión d’ l- inizial (llengua, llargo). Tamén se i palataliza l- dezaga de bels consonants (pllaza, cllau, dobllá) como en toda la Ribagorza. A més de las suyas carauteristicas foneticas, Marqués va descrivir bels aspeutos de la gramatica del fonzense, como per exempllo l’empllego del preterito perifrastico ribagorzán (vaz chugá).

Pa veyer l’apllicazión de todas istas carauteristicas llinguisticas y exempllos de l’empllego del fonzense, Marqués va presentar una série de documentos variaus en iste charrar. Antimás de testos literarios (como poemas) y testos formals (como un articllo d’opinión), va presentar atros menos formals (como publlicazións de Facebook) que amostran que el fonzense ye prou vivo sozialmén.
Dimpués de veyer exempllos variaus de l’empllego del fonzense (gravazións llinguisticas, un grupo mosical que i canta, obras de teatro...), se va rematar el seminario con un debate ubierto sobre la relazión llinguistica entre Fonz y la resta de l’Aragón y las suyas particularidaz, tanto linguisticas como soziolinguisticas. Va ser un dia complleto con una visión muito complleta del fonzense como variedat viva de l’aragonés.

Muitas grazias al corrinchaire Manuel Marqués pa compartir l’aragonés del suyo llugar con toz nusatros, y grazias á toz es que van acudir al primer seminario d’iste curso!
Marqués mos amostra el fonzense á internet

No hay comentarios:

Publicar un comentario